4news-front

  • Έρευνα του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας δείχνει ότι τα παιδιά εύπορων και μορφωμένων γονέων έχουν μεγαλύτερο εγκέφαλο και καλύτερες επιδόσεις στα τεστ νοημοσύνης από
  • Μετά από πολλές διαβουλεύσεις η Κομισιόν ενέκρινε το νέο ευρωπαϊκό πλαίσιο για τον δραστικό περιορισμό της πλαστικής σακούλας, η οποία θεωρείται ιδιαίτερα επιβλαβής για το
  • Η Σιγκαπούρη είναι η πιο ακριβή πόλη του κόσμου. Οφείλει τον τίτλο, κυρίως, στο κόστος κατοικίας, αφού το ενοίκιο μίας γκαρσονιέρας στο κέντρο ξεπερνά τα €2.500 ($ 3.027),
  • Πόσο εύκολα μπορούμε να αντισταθούμε σε ντόνατς, τούρτες, πάστες και γενικά στα γλυκίσματα;Όσοι μπορούν είναι τυχεροί.   Οι υπόλοιποι πρέπει να το ξανασκεφτούν, όταν θα

Το μοντέλο της Ταϊβάν

Το μοντέλο της Ταϊβάν
Η Ταϊβάν, παρά το γεγονός ότι αντιμετωπίζεται από την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας ως τμήμα της Κίνας και παρότι διενέργησε πολύ ευρύτερες εξετάσεις [του πληθυσμού για τον ιό] από όσο οι Ηνωμένες Πολιτείες (δηλαδή το πραγματικό ποσοστό μόλυνσης είναι πολύ λιγότερο κρυφό), έχει μόνο το ένα πέμπτο του ποσοστού γνωστών κρουσμάτων σε σύγκριση με τις Ηνωμένες Πολιτείες και λιγότερο από το ένα δέκατο του ποσοστού στην ευρέως επαινεθείσα Σιγκαπούρη. 
 
Η επιτυχία της Ταϊβάν στηρίζεται σε μια συγχώνευση της τεχνολογίας, του ακτιβισμού, και της συμμετοχής των πολιτών. Αυτή η κουλτούρα της τεχνολογίας των πολιτών αποδείχθηκε η ισχυρότερη ανοσολογική απάντηση της χώρας στον νέο κορωνοϊό.
 
Η αξία του τεχνολογικού πολιτισμού της Ταϊβάν έχει καταστεί ιδιαιτέρως ξεκάθαρη στην τρέχουσα κρίση. Η ανταλλαγή πληροφοριών από κάτω προς τα πάνω, οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ο «χακτιβισμός» (hacktivism, ο ακτιβισμός μέσω της δημιουργίας πρόχειρων αλλά αποτελεσματικών αποδεδειγμένα λειτουργικών ιδεών για δημόσιες υπηρεσίες στο διαδίκτυο) και η συμμετοχική συλλογική δράση υπήρξαν κεντρικές για την επιτυχία της χώρας στο να συντονιστεί μια συναινετική και διαφανής σειρά απαντήσεων στον κορωνοϊό. Μια πρόσφατη έκθεση της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ αναφέρει 124 ξεχωριστές παρεμβάσεις που η Ταϊβάν εφάρμοσε με αξιοσημείωτη ταχύτητα. Πολλές από αυτές τις παρεμβάσεις διακινήθηκαν στον δημόσιο τομέα μέσω κοινοτικών πρωτοβουλιών, πολυήμερων συνεργατικών προσπαθειών προγραμματισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών (hackathons), και ψηφιακές συζητήσεις στην πλατφόρμα ψηφιακής δημοκρατίας vTaiwan, στην οποία συμμετέχει σχεδόν το ήμισυ του πληθυσμού της χώρας.  Μια αποκεντρωμένη κοινότητα συμμετεχόντων χρησιμοποίησε εργαλεία όπως το Slack και το HackMD για να βελτιώσουν επιτυχημένα σχέδια. 
 
Ένα από τα πιο αξιοσημείωτα παραδείγματα είναι το Face Mask Map, μια συνεργασία που ξεκίνησε από έναν επιχειρηματία που συνεργάζεται με το g0v. Για να αποφευχθεί η πανικόβλητη αγορά μασκών προσώπου, η οποία παρεμπόδισε την ανταπόκριση της Ταϊβάν στο SARS το 2003, η κυβέρνηση καθιέρωσε ένα εθνικό πρόγραμμα διανομής δύο μασκών ανά εβδομάδα ανά πολίτη. Προβλέποντας ότι αυτή η εθνική πολιτική θα ήταν ανεπαρκής στο να αποφύγει τοπικές εφορμήσεις σε φαρμακεία, η κυβέρνηση (μέσω του προβεβλημένου ψηφιακού υπουργείου της) δημοσιοποίησε μια διεπαφή προγραμματισμού εφαρμογών (Application Programming Interface - API), η οποία παρέχει στο κοινό σε πραγματικό χρόνο και σε συνάρτηση με την τοποθεσία, πληροφορίες σχετικά με την διαθεσιμότητα μασκών.
 
Η υπουργός ψηφιακής πολιτικής Audrey Tang τότε προχώρησε ώστε να συνεργαστεί στενά με επιχειρηματίες και χακτιβιστές του g0v σε ένα ψηφιακό «δωμάτιο συζητήσεων» (chatroom) για να παραχθούν γρήγορα μια σειρά από χάρτες και εφαρμογές. Αυτά τα εργαλεία έδειξαν πού ήταν διαθέσιμες οι μάσκες, αλλά έκαναν περισσότερα από αυτό. Οι πολίτες μπόρεσαν να ανακατανείμουν σιτηρέσια μέσω διαχρονικών συναλλαγών και δωρεών σε εκείνους που τις χρειάζονταν περισσότερο, γεγονός που βοήθησε στην πρόληψη της ανάδυσης μιας μαύρης αγοράς. Όπως συμβαίνει συχνά στον κόσμο του hacking, η αρχική εφαρμογή μπλόκαρε αφού κατακλύστηκε από εκατοντάδες χιλιάδες ερωτήσεις στις πρώτες ώρες λειτουργίας της, αλλά η προσπάθεια δεν χάθηκε. Το ευρύ ενδιαφέρον ενεθάρρυνε την κυβέρνηση να παράσχει τους απαραίτητους υπολογιστικούς πόρους και το εύρος ψηφιακής ζώνης (bandwidth) για να επιτρέψει μια έκδοση αυτής της υπηρεσίας που θα μπορούσε να εξυπηρετήσει ολόκληρο τον πληθυσμό. Το αποτέλεσμα δεν διευκόλυνε απλώς την αποτελεσματικότερη διανομή μασκών, αλλά και μείωσε τον πανικό και δημιούργησε ευρεία, και δικαιολογημένη, υπερηφάνεια.
 
Ένα δεύτερο παράδειγμα είναι μια πλατφόρμα που βοηθά τους πολίτες να συνεργαστούν για να μειώσουν την έκθεση στον ιό. Η δουλειά σε αυτή την πλατφόρμα (η οποία ανέκυψε και πάλι από μια συνεργασία μεταξύ μιας ομάδας επιχειρηματιών, του ψηφιακού υπουργείου, και του κινήματος g0v) προκλήθηκε εν μέρει από την άφιξη επιβατών από ένα κρουαζιερόπλοιο με υψηλό ποσοστό μόλυνσης. Τα άτομα χρησιμοποίησαν την πλατφόρμα για να μοιραστούν αναφορές, εθελοντικά και σε πραγματικό χρόνο, σχετικά με τα συμπτώματα χρησιμοποιώντας μια ποικιλία μέσων (όπως ειδικών γραμμών κλήσης και smartphones)˙ αυτές οι πληροφορίες επαληθεύονταν γρήγορα και ταξινομούνταν. Τα αποτελέσματα στην συνέχεια συνδυάστηκαν με περισσότερες εφαρμογές που δημιουργήθηκαν από την κοινότητα και επέτρεψαν στους χρήστες να πραγματοποιήσουν λήψη του ιστορικού της τοποθεσίας που βρισκόταν το smartphone τους για να προσδιορίσουν εάν ενδέχεται να έχουν εκτεθεί [στον ιό]. Ήταν ένα σχέδιο κοινής λογικής που ενθάρρυνε την προληπτική συμπεριφορά. Οι χρήστες που ανησυχούσαν για την έκθεσή τους περιόρισαν τις επακόλουθες αλληλεπιδράσεις τους για να προστατεύσουν τους άλλους.
 
Η κατευθυντήρια αρχή δεν ήταν ο «από τα πάνω προς τα κάτω» έλεγχος αλλά ο αμοιβαίος σεβασμός και η συνεργασία. Το απόρρητο προστατεύτηκε προσεκτικά, και οι κινήσεις ενός ατόμου δεν ήταν ορατές σε άλλους. Αυτή η προσέγγιση υποστήριξε έναν εκπληκτικό βαθμό κοινωνικού συντονισμού, ο οποίος μείωσε τη μετάδοση. Και παρά το γεγονός ότι είναι ένα ανοικτό, συμμετοχικό σύστημα, η πλατφόρμα δεν προκάλεσε την εξάπλωση της παραπληροφόρησης ή του πανικού. Με το να διασφαλίζεται ότι τα αναφερόμενα ιστορικά κίνησης αντιστοιχούσαν σε εύλογα μοτίβα, χωρίς να καταγράφονται οι λεπτομέρειές τους, τα τρολς αποκλείστηκαν, αποφεύγοντας έτσι τις δυσλειτουργίες που υποβαθμίζουν τα εμπορικά κοινωνικά μέσα σε περιόδους κρίσης. Η διαθεσιμότητα των πληροφοριών αυτών μείωσε δραματικά την οικονομική επιβάρυνση της επίτευξη περιορισμού με το να αποφευχθούν οι ομοιόμορφες και ακραίες πολιτικές κοινωνικής απομάκρυνσης. Αντ' αυτού, οι πολίτες ήταν σε θέση να αποφύγουν ή να απολυμάνουν τις μολυσμένες τοποθεσίες˙ όσοι τις είχαν επισκεφτεί μπορούσαν να αυτο-απομονωθούν.
 
Αυτά είναι μόνο δύο παραδείγματα. Δεκάδες εφαρμογές που δημιουργήθηκαν από την κοινότητα βοήθησαν στη μείωση της έντασης των κυβερνητικών παρεμβάσεων και ταυτόχρονα υποστήριξαν την καλύτερη ανταπόκριση του κόσμου στην πανδημία. Επέτρεψαν στην Ταϊβάν να αποφύγει την έλλειψη συντονισμού και την εσφαλμένη κατανομή των προμηθειών και τεστ που χαρακτήρισαν τις αντιδράσεις των ΗΠΑ και στην Ευρώπη, καθώς και τη μυστικοπαθή, ιεραρχική προσέγγιση του κεντρικού κινεζικού σχεδιασμού. Με το να κάνει την απάντηση στην υγειονομική κρίση εξαιρετικά διαφανή –η ψηφιακή υπουργός Tang μεταδίδει όλες τις συναντήσεις της ζωντανά με livestreaming- η Ταϊβάν οικοδόμησε δημόσια εμπιστοσύνη. Με το να επικοινωνεί τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση, αντί να προβάλλει μια αύρα ανίκητου, ενθάρρυνε μια σειρά από αποκεντρωμένους δρώντες ώστε να συμβάλλουν στις λύσεις και να αξιοποιήσουν επίσημες πληροφορίες. Και με την στενή στοχοθέτηση των απαντήσεων σε τοποθεσίες και τύπους δραστηριοτήτων που αποτελούσαν απειλή, η οποία είχε γίνει ορατή λόγω των στοιχείων που είχαν παρασχεθεί από τις κοινότητες- ήταν σε θέση να ενεργήσει νωρίς χωρίς να παραλύσει την οικονομική δραστηριότητα, να προκαλέσει πολιτικό διχασμό, ή να τροφοδοτήσει τον φόβο.